Az e-bankok olyan elektronikus kereskedelmi cégek, melyek lehetővé teszik a pénzügyi tranzakciók végrehajtását az internet segítségével.
A klasszikus papír alapú fizetési eszközök, mint például a csekk vagy az átutalási megbízás alternatívájaként jöttek létre. Az ilyen cégeket gyakran használják online ügyletekkel foglalkozó cégek, valamint magánszemélyek, mivel e fizetési mód általában ingyenes, gyors és megbízható.



A e-bankok úgy működnek, mint a rendes bankok. Ezeknél is nyitni kell egy számlát, amire tudunk pénzt utalni, vagy pénzt kivenni róla. A pénz kivétele jelen esetben azt jelenti, hogy azt átutaljuk a valós bankszámlánkra, amiről aztán a pénzautomatáknál ki tudjuk venni a pénzünket.

A legtöbb internetes pénzkeresést ajánló cég ilyen virtuális bankszámlára fizet. A legnépszerűbbek az AlertPay, a PayPal, az E-Gold és a Moneybookers. A számlanyitás és a számlavezetés mindegyiknél teljesen ingyenes, és havidíja sincs!

A számlanyitáshoz szükség lesz egy .com végződésű e-mail címre (pl. gmail, yahoo, hotmail).

Néhány biztonsági tanács

- A regisztrációnál ha lehet, ne használjuk ugyanazt az e-mail címet és jelszót, amit más oldalakon.

- Az e-bankok soha nem kérnek jelszót e-mailben! Ne dőljünk be az ilyen leveleknek!

- Az e-bankok SSL, tehát biztonságos kapcsolatot létesítenek, így az URL címben a http helyett https van, és a böngésző jobb alsó sarkában megjelenik egy kis lakat.

- Az e-bankos jelszavakat soha ne adjuk ki senkinek!

- Érdemes bonyolult jelszót választani, ami tartalmaz kis- és nagybetűket, és számokat is. Tanácsos időnként jelszót váltani.

- Soha ne engedélyezzük a böngészőnk számára a felhasználónév és a jelszó megjegyzését!

- Banki tranzakciót csak otthonról, vagy olyan gépről indítsunk, aminek a tulajdonosában 100%-ig megbízunk. Nyilvános helyről (pl. internet kávézóból) soha!

- Használjunk tűzfalat, naprakész kémprogramot és vírusírtót!

- Legyünk óvatosak és figyelmesek, ha arra kérnek egy e-mailben minket, hogy adjuk meg újra az adatainkat! Ilyen esetben feltétlenül figyeljünk a feladó e-mail címére, és hasonlítsuk össze a banktól már korábban érkezett levelek feladójával.

- Legyen gyanús, ha a bank nevében olyan levelet kapunk, melynek a megszólításábak Tisztelt Cím! vagy Tisztelt Számlatulajdonos! vagy hasonló áll. A bankok ilyen megszólítású levelet sosem küldenek, mindig csak a teljes nevünkön szólítanak meg (azon, amit a regisztrációkor is megadtunk).

- Legyen gyanús, ha olyan indoklással kérik az adataink ismételt megadását, hogy valamilyen rendszerhiba miatt elvesztek az adataink. Ez a bankoknál sosem fordulhat elő! Több helyen is őrzik a számlatulajdonosok adatatit, így ha az egyik adattároló meghibásodik, vagy megsemmisül, a bankok akkor is elő tudják venni máshonnan a szükséges információkat és adatokat.

- Ha a levél, mely az adataikat kéri, egy linken keresztül egy honlapra navigál, legyünk nagyon körültekintőek a megjelenő honlappal kacsolatban! Lehet, hogy a bankuk honlapjához nagyon hasonló az oldal, de ha alaposan körülnézünk rajta, talán még észre is vehetjük az eltéréseket (akár az url-ben, akár a megjelenésben). Soha ne lépjünk be bizonytalan, ismeretlen honlapról a bankszámlánkhoz! Ha ilyen levelet kapunk, akkor se a levélben szereplő linket használjuk, hanem a saját, megszokott belépő oldalunkat. Ha a bank valóban kér valamilyen információt, akkor azt ott is azonnal látni fogjuk - ellenkező esetben a levél csalóktól érkezett.